pengikut comel

Wednesday, September 14, 2011

isu prepaid buat semua orang menggelabah termasuk aku.

assalamualaikum and hello readers. :) 


baru-baru ni kat berita , kecoh isu kenaikan cukai terhadap prepaid.. ala kad topup yang selalu hampa dok bubuh 2 laa. tudiaa. ayat aku dari skema troi tukaq jadi penang pekat noh. :P 


so apa aku na ulas kat sini.. aku malas na cakap apa kan. benda ni kerajaan dan terang-terang tangguhkan. kenapa perlu tangguhkan. kalau dimansuhkan tros pon x pa kan. sebab bagi aku la. isu cukai untuk prepaid ni aku rasa x perlu pon kenakan cukai. kenapa aku cakap x payah , sebab aku la kan, sebagai pengguna maxis, selalu kena potong kredit secara memBARBIE buta. taw. menyampah aku kadang2 na topup. dahla sos topup kena yuran perkhidmatan sampai 50 sen. pastu bila aku cakap tpon la kan. aku x taw la rates kena bayaq berapa. sampai kadang2 cakap 5 minit dah telan seringgit. woi gila apa. prepaid ni bukan ka untuk mudahkan pelajar dan orang-orang yang x mampu na buat bil tu.. tak payah la kenakan cukai. 


consider sama kewangan masyarakat sekarang. bagi aku la kan, taraf hidup kita makin lama makin tinggi. tak perlu la na bandingkan negara kita dengan negara yang lain. nilai matawang kita bukan macam USD. matawang kita x tinggi cam tu pon kan. memang la negara kita ke arah negara maju tapi macam sekarang ni membebankan rakyat. dah la semua barang na naik harga. takan prepaid pon na cukai. dulu dah elok-elok prepaid mininum 2 hengget pastu naik pulak 3 ringgit. so now kena cukai. sah la ada sen sen kat belakang kan. alah.. kalau x kena cukai pon, selalunya peniaga dan kenakan cukai sendiri. sampai aku nak topup kena bayaq 3.20 kadang2 3.50. huish. kalau topup 5 ringgit baru tak kena bayaq sen2. apa jadah ntah. -,- 


so pihak kerajaan and syarikat telco tu kan.tak payah la kenakan cukai. orang pon beli topup. orang x marah-marah, dah tu semua orang senang. :) termasuk la aku. and jangan la selalu makan duit orang x tentu pasal. susah eden na topup ni haa. -,- kang aku tukaq pakai celcom kang baru taw. hesh. cukop2 la minyak naik harga, makanan pon naik harga, jangan sebab prepaid naik harga semua rakyat mogok. :) 


p/s : harga makanan lepas raya ni melampau-lampau pulak naik. hesh. wey na bagi orang makan ka na bagi orang mati wey! makan x sedap pon. mahai ja lebih!. balik penang jugak puas hati. okbai!

No comments: